Jak může typografie ovlivnit úspěšnost copywritingu?

Typografii můžeme brát ze dvou hledisek. Jedním je technika tisku, druhou rozmístění grafických prvků v textu. My se dnes budeme zabývat druhým hlediskem. Lidé rádi čtou. Pokud je pro ně článek nepříjemný na pohled, tak u něj dlouho nezůstanou. Stejně tak je může během čtení vyrušit a zbavit soustředění i jediná, pro vás možná nepodstatná drobnost. Copywriting je o obsahu, ale vzhled je dnes stejně důležitý, jako obsah. Podívejme se, jaké jsou nejčastější chyby.

Pracovní stůl copywriter

Chybějící nebo přebývající mezera

Vždy si pamatujte jednoduchou poučku ze školy. Za každým interpunkčním znaménkem (tečkou, otazníkem, vykřičníkem i čárkou) se VŽDY dělá mezera. Možná to zní banálně, ale hodně lidem přijde mnohem jednodušší, když vše nahustí na sebe. Nejen, že to není správně, ale lidé jsou na mezery zvyklí a celý text jim kvůli tomu bude připadat podivně a nepřirozeně.

Opačným problémem je opět neznalost a nesmělost copywriterů. Někteří mezery nepíší nikde, jiní všude. Pro jistotu je píší nejen za interpunkčním znaménkem, ale i před ním. Dochází tak k velmi nepřirozenému, vizuálnímu roztahování věty, na které není žádný čtenář zvědavý a od čtení ho to bude zaručeně rušit.

Čtení časopisu žena

Sirotci na konci řádků

Jistě už jste někde viděli na konci řádku jednopísmenné předložky, zkratky nebo rozdělená čísla. Takovému jevu se říká sirotek a nemá v článku co dělat. Na pohled se jedná o velmi nepříjemnou záležitost, kterou nechce nikdo vidět. Věřte, že to čtenářům bude rvát oči a bude pro ně velmi složité se v textu vyznat. Usnadněte jim konzumaci obsahu a dejte sirotka ke zbytku rodiny na další řádek.

Pět procent a pětiprocentní není to samé

Ano, jedno z toho se píše s mezerou a druhé bez ní. A je to přitom velmi jednoduché. 5 % je pět procent a 5% je pětiprocentní. Už vidíte ten rozdíl? Pokud ne, podívejte se na to ještě jednou. Tato chyba se objevuje v českých článcích opravdu hodně a mnohdy je díky tomu těžké pochopit, co měl autor na mysli.